top of page

על פנטזיות, הריון ולידה וגידול ילדים

כבר מהיותנו ילדים אנחנו מפנטזים על העתיד ומה הוא צופן עבורנו. איך תיראה החתונה שלי, לעיתים הפנטזיה כל כך מפורטת וכוללת את כל הפרטים הקטנים אפילו איך תיראה השמלה, האיפור, התסרוקת והפרחים ואיך כל מי שאני מכירה יגיע לחתונה והחופה תהיה מושלמת ושמימית, ירח הדבש יהיה במקום אקזוטי ואנחנו נתחיל בחיים משותפים, ההיריון כל כך יפה, תהייה לי בטן עגולה מדהימה שאני אשוויץ בה עם בגדים צמודים והלידה תהיה במים עם מוזיקה שמקיפה אותי, עם בעל שמחזיק לי את היד ומנשק, והתינוק שיגיח לעולם יושם עלי וישר יתחבר לשד שלי ויתחיל לינוק. ואיזו משפחה תהייה לי, אני רוצה ארבע ילדים שני בנים ושני בנות וכולם יהיו חברים טובים והם ישחקו יחד ויהיו תלמידים מצטיינים, כמשפחה כולנו נאהב לטייל ברחבי הארץ. ואיך הבית שלי יראה? הוא יהיה מתוקתק ואני לאחר הלידה, אטייל עם התינוק שלי כל יום, אפגוש חברות, ובערב כשבעלי יחזור מהעבודה אני אקבל אותו בנשיקה בליווי ארוחת ערב חמה ויחד נשחק עם התינוק על השטיח, נקלח יחד והוא יירדם בערב ויישן שינה טובה ונינוחה וכך הלאה.........

אני בטוחה שחלק מהתיאור שלי דומה לחלומות שלכם ולחלק מכן יש פנטזיה אישית וכמוסה שהיא רק שלכם והיא מלווה אתכם מילדות ועד לבגרות ועל חלק מהנושאים התחלתם לפנטז רק בשנים היותר מאוחרות.

אבל מה קורה שהחיים מגיעים והם רחוקים מהפנטזיות שלנו? אנחנו מוצאים שאנחנו צריכים להתחתן בזמן קורונה והחלום על החתונה המפוארת התנפץ למול הצורך להתחתן רק עם 25 איש קרובים בגינה של המשפחה. על ירח דבש בחו"ל אנחנו רק יכולים להמשיך לחלום ועוד לזמן רב ועם הגעת ההיריון המיוחל אנחנו מגלים שההיריון מלווה בהרגשת עייפות מאד גדולה, בחילות והקאות, קשה מאד לישון וככל שאנחנו גדלות אנחנו מרגישות שאנחנו מתקשות עם השינוי של הגוף, לא תמיד אנחנו מרגישות מחוברות אליו כמו בעבר. ככל שהזמן עובר הקושי גדל ישנם כאבי גב וקושי לתפקד כמו פעם וההיריון שהיה בפנטזיה שלנו מתפוגג אל מול הקשיים של היום יום ולאחר מכן אל מול הלילות הקשים. חוסר נוחות של חודשי ההיריון מאד מקשה עלינו ואנחנו כבר מחכים ללידה, מצפים שההיריון יגמר והתינוק יגיח לעולם. עם הגעת הלידה המרחק בין הפנטזיה למציאות רחוק מאד שזה יוצר לנשים רבות, קושי רב לעכל את החוויה ולעבד אותה ומשם להמשיך לתוך התפקיד ההורי שאין שום דרך להתכונן אליו ולהבין את עומק הדרישה שלו מאיתנו. השאלה הנשאלת מה עושה הפנטזיה ליכולת שלנו להתמודד עם אתגרי ההורות?


פנטזיה אינה מקום מציאותי והיא לא קוראת כאן ועכשיו...

הפנטזיה אינה מאפשרת לנו להיות נוכחים בחיים האמיתיים ובחוויות שמקיפות אותנו ואינה מאפשרת לנו ולהתבונן במה שקורה סביבנו ברגע זה. פנטזיה היא "אי שם", סוג של חלום שאנחנו צריכים ללמוד לשחרר ולחזור אל מה שאמיתי ומציאותי ברגע הנוכחי.


החיים האמיתיים מתרחשים ברגע זה כאשר את חיה את התהוות המשפחה שלך, עם כל הקשיים שמתלווים בטיפול בתינוק קטן. טיפול בתינוק לוקח מאיתנו את כל מה שאנחנו מכירים על חיינו הבוגרים ואת החופש שלנו לעשות מה שאנחנו בוחרים ומתי שאנחנו בוחרים. הטיפול בתינוק הוא מעמסה ריגשית ופיזית שלא ידענו כמוה לפני ולכן שחרור הפנטזיה שליוותה אותנו שנים רבות, הכרחית כדי שנוכל לעבד את החוויה העוצמתית שכרגע עברנו ולהבין איך אנחנו מתחילים להתמודד עם החיים החדשים כמו שהם.

בובה של אימא עם עגלה ותינוקות

33 צפיות
bottom of page