top of page

למה התינוק שלך זקוק כדי לישון טוב ולהתפתח בדרך מיטבית? (5 המפתחות הכי חשובים)

כשאנחנו הופכים להורים יש לנו לרב הבנה מועטה בחייו של התינוק.

ההסתכלות שלנו על חייו נעשית מתוך העיניים שלנו והמקום שאנחנו נמצאים בו כאנשים בוגרים.

כשנפתח לנו צוהר לחייו והבנה מה הוא חווה בכל שלב עוד מהעוברות הדבר מאפשר לנו לראות את העולם מנקודת המבט שלו ואז הכל נראה אחרת.


אז היום במקום לתת עצות פרקטיות החלטתי לפתוח צוהר קטן למה התינוק זקוק כדי לישון טוב ואיך ההבנה הזו אצלנו יכולה ליצור לנו חווית הורות שונה.


אז הנה חמשת המפתחות החשובים והנסתרים שיעזרו לכם ללמד את התינוק שלכם להיות רגוע, לישון טוב ולהתפתח בצורה מיטבית. כשהתינוק מתקשה להירדם ולישון לרב נחפש טיפים ועצות שיעזרו לנו להרדים אותו. כמובן שחשוב להבין למה הוא זקוק, איך אנחנו יכולים לספק את הצרכים שלו ולתת את התנאים הטובים ביותר לשינה. אבל יש כאן מספר נקודות נסתרות ומאד חשובות שהם המפתחות העיקרים על מנת לבנות תשתית טובה להתפתחות ולשינה טובה והם לרב תלויים בנו ולא רק בו או במיומנויות שהוא זקוק לרכוש על מנת לישון טוב.

חמש הדברים שהתינוק שקוק להם כדי להתפתח טוב
חמש הדברים שהתינוק שקוק להם כדי להתפתח טוב

המפתח החשוב ביותר שתינוק זקוק לו הוא הורה רגוע. התנאי הראשון שחייב להתקיים לכל מי שרוצה לישון הוא להיות רגוע גם אנחנו כשאנחנו מוטרדים נגלה שעובר עלינו לילה ללא שינה וכאשר ההורה שמנסה להרדים את התינוק אינו רגוע בעיקר בגלל שהוא נתקל בקשיים בהרדמת התינוק, ההרדמה תהפוך להיות ארוכה וקשה יותר. תכלס מי יכול להירגע ליד אנשים לא רגועים?



המפתח השני הוא היכולת להכיל את קושי של התינוק ולהיות סבלני אליו. היציאה של התינוק אל העולם היא מאד דרמתית וכרוכה עבורו בשינוי תנאים מאד משמעותי, שמחייב אותו להסתגל לעולם שאליו הגיע. חשוב להבין שיש כאן צורך להכיל את הקושי של התינוק לעשות את המעבר הלא פשוט מהתנאים המפנקים ברחם לתנאים של העולם שמחכה לו בחוץ. חוסר סבלנות לקושי שלו עלולה להגביר את הקושי. חוסר הבנה בסיסית של למה לעזאזל הוא לא ישן ומתעורר כל כך הרבה פעמים? רק תרחיק אותו מהיכולת להתסגל וללמוד להירגע ולישון. כי מי מאיתנו מסוגל ללמוד ולהתקדם עם מורה שחסר סבלנות אלינו?


המפתח השלישי הוא הבנת הקצב של התינוק בהסתגלות לשינויים. לכל אחד קצב אחר בהסתגלות לשינויים וישנם תינוקות וילדים רבים שרגישים לשינויים כך שכל שינויי מקשה עליהם והם זקוקים לשגרה ידועה ובטוחה. ההבנה של נקודה זו חשובה משני אספקטים , אחד כאשר נרצה ללמד תינוק להירדם באופן עצמאי עלינו להיות מכילים לקצב שלו להסתגל לשינויי שנובע מתוך הלימוד ומצד שני עלינו לדאוג לספק לו תנאים ידועים מראש שינסכו בו ביטחון והבנת שגרת היום והלילה שלו.


המפתח הרביעי הוא הכלת הבכי והבנת התפקיד שלו בחיי התינוק. הורים רבים מנוהלים מהפחד שלהם מהבכי ויעשו הכל כדי להשתיק בכי בלי לנסות להבין מה הסיבה לבכי. ישנם כמה אמצעים שמאד עוזרים בהשתקת תינוק בוכה והשימוש התדיר בהם יגרמו להורים לפספס את היכולת להבין את התינוק שלהם ואת הצרכים שלו ואף יגרמו בדרך הזו לתינוק לגדול בתחושה שאין מקום לבכי שלו. ישנם תינוקות שזקוקים לבכי כאמצעי להבעת תסכול, הדרך לשחרר הצפות ריגשיות ולאפשר לו התמודדות עם עודף גירויים. זה המקום להבין שהבכי הוא חיוני ביותר. מכאן שלאו דוקא הפסקת הבכי היא שתעזור להורים להתמודד איתו. ומכאן שחשוב לשחרר את התפקיד של הפסקת הבכי בכל מחיר ובכל אמצעי.

המפתח האחרון והמאד חשוב היא ההבנה שלתסכול יש תפקיד חשוב בחיי התינוק וזה מה שיאפשר לו לגדול לצמוח וללמוד מיומנויות חשובות. הורים רבים תופסים את התפקיד ההורי שלהם כמניעת תסכולים וקשיים מהתינוק ולאחר מכן מילד וינסו לחסוך ממנו בכל דרך אפשרית את הצורך להתמודד עם קשיים שמעוררים תסכול וזאת מבלי להבין שחווית התסכול היא זו שמכינה את הילד לקראת חייו הבוגרים ונותנת לו את הכלים להתמודדות עם החיים. דוגמא שתבהיר את הנקודה הזו בדרך הפשוטה ביותר היא סיטואציה מוכרת ונפוצה מאד שבה התינוק שוכב על הבטן ומשחק עם משחקים שמסביבו ולפתע מגלה שאחד מהמשחקים שלו רחוק ממנו והוא מתקשה להגיע אליו. הורה שירוץ לקרב את המשחק ימנע מהתינוק את ההתמודדות עם הסיאואציה שעשויה ללמד אותו למצוא פתרון למצב. הפתרון עשוי להביא אותו לחפש דרך להתקדם במרחב בכוחות עצמו וזאת על מנת להגיע למשחק הרחוק וכך יתחיל לזחול ולאט לאט להפוך ליותר ויותר עצמאי.

ספרו איזה סעיף הכי הפתיע אתכם?

bottom of page