top of page

רק אם היה לי דרך להבין מה התינוק צריך?

הורים מגיעים אלי כשהם בעייפות מאד גדולה. לעיתים לאחר לילה קשה במיוחד, לילה לבן, שבו הם לא ישנו יותר משעה אחת ברצף, ואז נולדת ההחלטה שהם אינם מסוגלים לעבור עוד לילה אחד כזה והדבר הראשון שהם עומדים לעשות הבוקר זה להתקשר ליועצת שינה על מנת לשנות ולשפר את המצב... ולהתחיל לישון.

לעיתים הטלפון אלי, מגיע אחרי תקופה ארוכה של לילות מקוטעי שינה ואין ספור התעוררויות .כשהורים לא מוצאים שום אופציה לפתרון של המצב. בקיצור הם מגיעים לייעוץ ברגע עמוק מאד של ייאוש כשהם אינם מצליחים למצוא לבד את הדרך לשינויי.

ייעוץ שינה מבוסס על יצירת שינוי בתגובות ובהרגלים של ההורים. ההורים צריכים ללמוד כיצד להגיב אחרת לאותם מצבים שאותם הם פוגשים יום אחרי יום. עם זאת למרות שהתוכנית המתגבשת בתחילת התהליך ליצירת השינוי נשמעת להורים הגיונית, רבים מהם מגלים שהם מתקשים במהלך התהליך, לשנות את הרגשות, תגובות ואת ההרגלים שנבנו עם הזמן. זה אינו מקרי שהורים הגיעו לפתרונות שהם גיבשו עם הזמן מול הקשיים שהן חוו במהלך החודשים בהם הם ניסו לגבש הרגלי שינה לתינוק ולהביא אותו לישון. הפתרונות של ההורים לטיפול בקשיי השינה של התינוקות שלהם, מורכב כמו פאזל מכמה מקורות שמתגבשים יחד: 1. הדרך בה ההורים שלהם גידלו אותם (וההחלטה שלהם להמשיך את דרכם או להיות הורים שונים לחלוטין). 2. האמונות איתם הגיעו להורות. 3. את כל מההתיעציות שהם מקבלים מהסביבה הקרובה והרחוקה.

היום לרשתות החברתיות יש משקל מאד גדול על הדרך שבה הורים לומדים איך להתנהל. הורים רבים פונים בכל דילמה ושאלה להתייעץ בפייסבוק או ברשת חברתית אחרת ולבדוק איך הורים אחרים מתנהלים בדילמה דומה ובכך מבלי משים מרוקנים את עצמם מהיכולת להסתכל פנימה ולפתח את האינטואיציה ההורית שלהם להבין מה נכון להם ולתינוק שלהם, לראות את הדרך שלהם ולזהות את הקול שמייחד את ההורות שלהם. נקודה מאד חשובה נוספת בגיבוש ההורות שלנו זו למעשה הפרשנות שאנחנו נותנים להתנהגות של התינוק שלנו זאת לרב מתגבשת לפני שאנחנו מגיעים להיות הורים לעיתים משלבי הילדות שלנו. הנה כמה דוגמאות:

* תינוק המתקשה להירדם, מקיץ פעמים רבות ולרב גם ישן במשך היום רק שנות קצרות, הורים מפרשים ומתייגים את התינוק כתינוק שפשוט לא אוהב לישון.

(אין תינוק שאינו אוהב לישון או זקוק לשעות שינה במותאם לגילו כן יש תינוק שנמצא בעייפות יתר, יש תינוק שמתקשה להירגע ולהירדם). * תינוק שיתקשה להירדם והורים יצליחו להרדים אותו רק בשעת ערב מאוחרת מאד, יגידו התינוק שלי הוא ציפור לילה בדיוק כמוני, גם אני לא אוהבת ללכת לישון מוקדם.

(אז גם אין תינוקות שהם ציפורי לילה כל תינוק זקוק להרבה שעות אבל הרבה הרבה ובמותאם לגילו, וזה חשוב להתפתחות מיטבית). * תינוק שיתקשה להירדם במיטה של לאחר שהורגל להירדם על הידיים או בהנקה ויבכה, כשמניחים אותו במיטה, הורים יפרשו זאת, שזה מעצבן אותו שהם מניחים אותו במיטה ויתקשו להתמודד עם הרגש הזה שעולה בהם.

(לא, הוא לא מתעצבן בגלל שמניחים אותו במיטה, הוא כרגע מראה את הקושי שלו שנובע מכך שחסרה לו המיומנות להירדם ללא העזרה שהיה רגיל אליה). * תינוק שמורדם מחוץ למיטה שלו על הידיים בעגלה או במיטת ההורים ולאחר שנרדם מועבר למיטתו יתעורר לרב בבכי וצרחות, הורים רבים מפרשים זאת ואומרים שהוא אינו אוהב את המיטה שלו ומרגיש בה כאילו הוא בכלא.

(אז גם פה הפרשנות מוטעה ותינוק לא מרגיש שהוא בכלא כי המושג הזה אינו חלק מעולמו מה שכן תינוק שנרדם במקום אחד ומתעורר במקום אחר לרב ייבהל מכך שהסביבה שאיתה נרדם נעלמה לו והוא אינו מבין איך הגיע לכאן (למיטה שלו) ויתעורר בבהלה ותוך כדי בכי).

לסיכום: אם אנחנו שואלים מה התינוק שלנו צריך? אז שינויי בפרשנות שלנו למצבים כגון אלה וכמובן ידע והבנה של הצרכים של התינוק שלנו עשויים לקדם אותנו לקראת השינוי המיוחל. כאשר נדע לשנות את הרגש שעולה בנו בכל מצב של קושי, והפרשנות שבאה בעקבותיו ובנוסף הבנת המצב, עשויים לקדם אותנו, הורים ששכחו מה זה לישון, לעבר לילות של שינה וימים נטולי עייפות. לילה טוב.


תינוק ישן ברוגע

13 צפיות
bottom of page